پرینتر جوهرافشان یا لیزری: کدام بهتر است؟

اگر شما به دنبال پرینتری برای مصرف خانگی یا اداری خود هستید، یکی از سوالات رایج که برای شما پیش می‌آید این است که پرینتر لیزری خریداری کنید یا جوهر افشان؟ قبل از خرید پرینتر باید از امکانات آنها مطلع باشید. این مقاله در این رابطه به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال پرینترهای لیزری سیاه و سفید، شبیه به دستگاه کپی عمل می‌کنند و یک متن را با فونت سریع و سرعتی نزدیک به 6 تا 8 برگ در دقیقه چاپ می‌کنند.

هزینه اول
پرینترهای لیزری و جوهرافشان قیمت یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها در این است که پرینتر جوهرافشان توانایی چاپ رنگی را دارد.

هزینه دوم
با استفاده همیشگی از پرینتر در طول زمان، هر پرینتر نیاز به تامین مواد مصرفی مانند کاغذ، جوهر و یا تونر دارد. هزینه‌های ثانویه پرینترها اغلب بر اساس تعداد کاغذهای A4 محاسبه می‌شود. شما می‌توانید این مقدار را با تقسیم کردن تعداد برگ قابل چاپ جوهر یا تونر کارتریج، بر قیمت کارتریج به دست آورید. البته مقداری که به دست می‌آید، شامل هزینه خود کاغذ نمی‌شود.

اگر از پرینترهای جوهرافشان، در کنار چاپ رنگی، به چاپ سیاه و سفید بپردازید از هزینه پایینی برخوردار می‌شوید و در صورت چاپ کردن فقط برگ‌های سیاه و سفید، این هزینه بیشترکاهش پیدا خواهد کرد. پرینترهای سیاه و سفید لیزری از قیمت هزینه پایینتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان برخوردارند.
پرینترهای لیزری بزرگتر، از هزینه‌های ثانویه بیشتری در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان دارند، این پرینترها اغلب به فیوزر کارتریج اضافی و یا جایگزینی قطعات نیاز دارند.

سرعت و کیفیت چاپ
وقتی صحبت از چاپ سیاه و سفید صفحات متنی است، پرینترهای لیزری بهترین هستند. این پرینترها سرعت چاپ حداقل 20 برگ در دقیقه را دارند. پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری سرعت چاپ کمتری دارند. حداکثر چاپ برگ این پرینترها به 6 برگ در دقیقه می‌رسد. برای ابعاد چاپ نرمال، کیفیت متن چاپ شده در هر دو پرینتر لیزری و جوهرافشان مشابه است. در هر صورت اگر نیاز به چاپ فونت در سایزکوچکتر دارید، پرینتر لیزری بهتر از جوهرافشان عمل می‌کند.

چاپ رنگی و کیفیت آن
اگر چاپ رنگی مد نظر شماست (مانند چاپ یک عکس رنگی و یا یک نمودار ساده) برای این کار پرینترهای جوهرافشان مناسبتر هستند. پرینترهای لیزری رنگی اغلب ابعاد بزرگی دارند و گران هستند و مناسب استفاده خانگی و یا دفاتر اداری کوچک نیستند. در مقایسه پرینترهای لیزری رنگی با جوهرافشان، پرینتر جوهرافشان تصاویر رنگی بهتری را چاپ می‎کند.

ابعاد

ابعاد یکی ازخصوصیت‌هایی است که برای کاربران بسیار مهم است. اگر به دنبال پرینتری هستید که فضای کمتری بگیرد، پرینترهای جوهرافشان را به شما توصیه می‌کنیم. اگر به اسکن و یا کپی نیازی ندارید، یک پرینتر تک کاره لیزری برای فضاهای کوچک مناسب است.

نتیجه گیری
اگر بر مبنای قیمت خرید می‌کنید، انتخاب بین پرینتر لیزری و جوهرافشان ساده است. با بودجه خیلی کم می‌توانید پرینتر جوهری مخصوص متون سیاه و سفید را خریداری کنید. پرینترهای جوهرافشان هم برای کاربران خانگی مناسب است اما باید هزینه‌های بیشتر آن را هم در نظر بگیرید.

 

نویسنده:تیم فنی پرینتر درسا

نظرتون رو بنویسید:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CART

Registration

Forgotten Password?