OPC Drum درام چیست؟

OPC استانداری از Organic Photo Conductor و برای درام های پرینتر و دستگاه های کپی می باشد. یک OPC Drum قطعه ای بلند از فلز که به شمایل سیلندر بوده و پوشش بیرونی بسیار حساس و ظریفی دارد که عموما به رنگ های آبی، سبز و قرمز تولید می شود. درام ها در انواع پرینترهای لیزری مانند اچ پی لیزری مدل 1320 LaserJet HP استفاده می شوند. درام های OPC جایگزین سازگار با محیط برای فوتوریسپتور (گیرنده های عکس) قدیم می باشد.

درام ها به کمک خاصیت رسانا بودن الکتریکی، بارهای منفی را به خود جذب نموده که درواقع باعث انتقال تونر به روی کاغذ و چاپ تصویر می شوند. در پروسه چاپ در پرینترهای لیزری سایر شارژرهای الکتریکی هم وجود دارند که باعث انجام عملیات مورد نیاز از طرفی بین تونر و درام و از طرف دیگر سایر قطعات می شوند.

یک درام دارای لایه زیری آلومینیومی است که باعث شارژ و جذب موقت پودر تونر در هنگامِ قبل از انتقال به کاغذ می شود. هر درام سه لایه پوششی دارد که به اهداف مختلفی وجود دارند و هر سه در نهایت سازگار با محیط زیست و جذب شونده هستند.

UCL یا Undercoat Layer: لایه ایست که به عنوان چسب بین آلومینیوم و درونی ترین لایه انجام وظیفه می کند.

CGL یا Charge Generation Layer: این لایه میانی می باشد که 50 برابر از موی انسان باریکتر می باشد. این لایه به سرعت پرینت کمک شایانی کرده و رنگ درام را نیز تعیین میکند.ش

CTL یا Charge Transport Layer: بیرونی ترین لایه که با پوشش نامرئی خود اجازه می دهد که از طریق لایه CGL نور لیزر عملیات خود را انجام دهد. این لایه پذیرش بارهای الکتریکی را انجام داده و در نهایت باعث تکمیل وظیفه ی درام می گردد. این لایه به عنوان مهمترین لایه ی درام بوده که عمر آن با عمر درام پایان می پذیرد و همینطور در معرض کاغذ، سایر رولها و تونر قرار دارد.

روشهای محافظت از درام پرینتر

در ابتدا بسیار مهم و حیاتی است که بدانید یک درام شدیدا حساس بوده و براحتی از کارایی می افتد. به آن دست نزنید. حتی با انگشتان خود آنرا لمس نکنید. در معرض نور شفاف و مستقیم نیز قرار ندهید. این یک توصیه ی مهم است که برای تعویض آن بجای اینکه خودتان اقدام کنید، از نیروی مجرب استفاده کنید. اگر شما قصد دارید خودتان اقدام به تمیزکردنِ درام نمایید، حتما در محیط بسیار کم نور انجام داده و همینطور حرارت محیط را کاملا معتدل نگه دارید. دقت نمایید از هیچ تمیزکننده و روغن های لکه گیری و … استفاده نکنید.

وقتی یک درام شروع به فرسودگی می کند، تصاویرِ چاپ شده کمرنگ می شوند. اگر خراشی روی درام بیفتد، معمولا صفحه ی پرینت شده با خطهای مشکی مواجه می گردد.

برای آشنایی بیشتر با پروسه پرینت لیزری، ویدیوی زیر را مشاهده نمایید.

CART

Registration

Forgotten Password?