جایگاه پرینتر سه بعدی در آینده

امروزه تکنولوژی ساخت پرینترهای سه بعدی که منجر به تولید اشیاء سه بعدی با استفاده از طراحی کامپیوتری می شود، گامی موثر جهت پیشرفت در زمینه علوم مختلف به خصوص در علم پزشکی خواهد بود. محققان از تولید رگ های مصنوعی توسط این پرینترها در آینده نزدیک خبر داده اند به طوریکه مواد مصرفی این دستگاه چاپ می تواند از سلول های بدن حیوانات آزمایشگاهی تامین شود. در حال حاضر پرینترهای سه بعدی می توانند در صنعت ریخته گری طلا و نقره نیز مورد استفاده قرار گیرند. ساخت زیور آلات توری شکل که از طلا ساخته می شوند در صنعت طلاسازی کار بسیار سختی است.

 

که نیاز به دقت زیادی دارد این کار را می توان با استفاده از پرینترهای سه بعدی انجام داد بنابراین با استفاده از این پرینترها می توانید پس از طراحی طلا و جواهرات مورد نظر خود به سلیقه شخصی تان جواهرات خود را به صورت سه بعدی بسازید. از مزیت های تولید جواهرات با استفاده از پرینترهای سه بعدی نسبت به تولید دستی آنها، دقت و ظرافت بیشتر این جواهرات است که منجر به افزایش کیفیت و زیبایی این محصولات می شود. با استفاده از این تکنولوژی صنعت طلا و جواهر ایران می تواند در عرصه های جهانی آینده ای بسیار روشن داشته باشد.

چنانچه تمایل به جایگزینی پرینتر خود با این تکنولوژی دارید باید با مضرات این محصول نیز آشنا شوید. مرکز تحقیقاتی انستیتو ایلینویز روی آسیب هایی که این دستگاه چاپگر ایجاد می کند به این نتیجه رسیده است که استفاده از پرینترهای سه بعدی برای سلامتی انسان مضر است چرا که با ذوب مواد اولیه سمی و خطرناک، ذرات فوق العاده ریزی به اندازه 100 نانومتر در هوا منتشر می شود که منجر به بروز بیماریهای پوستی، تنفسی و در موارد حاد منجر به ابتلا به آسم می شود در این شرایط چنانچه از این پرینتر در کاربردهای خانگی استفاده کنیم به دلیل نداشتن تهویه مناسب در این پرینتر خطرات آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

تکنولوژی ساخت پرینترهای سه بعدی در ایران توسط برخی شرکت ها اجرا می شود به طوریکه پس از طراحی کامپیوتری توسط نرم افزار شبیه سازی به نام راتیو ماتریکس، پرینت مور نظر شما را به صورت لایه لایه پرینت می کند. کشور ایران پس از کشورهای آلمان و آمریکا سومین کشوری است که در تولید این پرینترها از تکنولوژی پردازش نور استفاده می کند.

ضخامت لایه های تولید شده توسط پرینتر سه بعدی از جمله فاکتورهای مهم می باشد. نوع جدید پرینتر سه بعدی به نام Replicator MakerBot توسط شرکت MakerBot وارد بازار شده است که ماده اولیه این دستگاه چاپ از نوعی پلاستیک بر پایه ذرت ساخته شده است که نکته جالب اینست که با استفاده از این ماده جسم پرینت شده پس از سرد شدن تغییر سایز نمی دهد و ترک نمی خورد.

 

البته این شرکت نوع جدیدتری از این چاپگر را تولید کرده به نام Replicator2 که ابعاد به نسبت بزرگتری دارد و دقت چاپ آن بیشتر از مدل قدیمی خود است. همچنین ضخامت لایه های تولیدی آن به اندازه برگه A4 شده است و در نتیجه چاپ های نرم تر و دقیق تری بدست می آید.

CART

Registration

Forgotten Password?